نحوه عملکرد موتور سیکلت – موتور سیکلت چگونه کار میکند؟

نحوه عملکرد موتور سیکلت

یادگیری و خرید موتور سیکلت یک ماجراجویی جدید و هیجان انگیز است، اما در ابتدا کمی سخت به نظر می رسد. موتورسیکلت یک سیستم نسبتاً ساده دارد و زمانی که یاد بگیرید چگونه آن را انجام دهید تبدیل به یک سرگرمی مادام العمر خواهد شد. در این مقاله نحوه عملکرد موتور سیکلت را برای شما شرح می دهیم.

موتور سیکلت چگونه کار می کند؟

یک موتور سیکلت چگونه کار می کند؟ هنگامی که موتور در حال کار است، میل لنگ داخل موتور یک چرخ دنده می چرخد. همانطور که این چرخ دنده جلویی می چرخد، زنجیره ای را می چرخاند که به یک چرخ دنده عقب متصل است. چرخ دنده عقب چرخ عقب را می چرخاند که موتور سیکلت را به جلو می راند.

البته چیزهای کوچک دیگری در داخل موتور و گیربکس در حال رخ دادن است. در این مقاله فروشگاه موتور یاماها نحوه عملکرد موتور سیکلت را با جزئیات ساده شرح می دهیم.

موتور و میل لنگ

میل لنگ نزدیک به پایین موتور است. اصطلاح دور در دقیقه (چرخش در دقیقه) از اندازه گیری تعداد دفعاتی است که میل لنگ یک دور کامل در یک دقیقه انجام می دهد. بنابراین وقتی دور موتورسیکلت خود را بالا می برید و دور در دقیقه شما افزایش می یابد، به این معنی است که میل لنگ شما سریعتر می چرخد.

میل لنگ در اثر حرکت پیستون ها و میله های اتصال که درست بالای آن در موتور قرار دارند می چرخد. هنگامی که سوخت و هوا در داخل سیلندر احتراق می شوند، پیستون ها به سمت بالا و پایین حرکت می کنند. همانطور که پیستون به سمت پایین حرکت می کند، میل لنگ را می چرخاند. تا زمانی که موتور روشن است، میل لنگ شما در حال چرخش است.

همه موتورهای احتراق داخلی تقریباً یکسان عمل می کنند، بنابراین اگر بتوانید نحوه کار یک موتور ساده موتورسیکلت را یاد بگیرید، به شما کمک می کند تا موتور خودروی خود را بهتر بشناسید. یکی در ماشین شما فقط کمی بزرگتر است.

چرخش میل لنگ چیزی است که در نهایت چرخ عقب را می چرخاند. اما برای اینکه بتوان مقدار نیرویی که به چرخ عقب منتقل می شود کنترل کرد، هر موتورسیکلتی باید یک کلاچ و چند دنده داشته باشد. کلاچ از حدود ۴ یا ۵ دیسک باریک تشکیل شده است که به هم فشرده می شوند و برای انتقال نیرو از میل لنگ به چرخ عقب جدا می شوند.

کلاچ

دسته کلاچ معمولاً در موتور سیکلت ها دسته چپ است. وقتی آن اهرم را می کشید، دیسک های کلاچ را جدا می کند و به شما امکان می دهد دنده مورد نظر خود را انتخاب کنید. هر بار که دنده عوض می کنید باید اهرم کلاچ را بکشید. اگر نه، انتقال خود را خراب می کنید که یک راه حل گران قیمت است.

برای اینکه موتور سیکلت را در ابتدا حرکت دهید، باید آن را در دنده اول قرار دهید. این کار با کشیدن اهرم کلاچ و فشار دادن دسته دنده با یک کلیک به پایین انجام می شود. دسته دنده معمولا در کنار پای چپ شما قرار دارد. شما همیشه با شمردن کلیک‌ها می‌دانید که در چه زمینه‌ای هستید. اگر می خواهید از دنده اول به دنده دوم بروید، یک بار روی آن کلیک کنید.

اکثر موتورسیکلت ها دارای ۵ دنده هستند، بنابراین وقتی دور در دقیقه شما زیاد شد و نیاز به تعویض دنده دارید، به سادگی روی دسته دنده کلیک کنید.

انتقال

گیربکس موتور سیکلت مانند گیربکس دستی در خودرو عمل می کند. شما کلاچ را در می آورید، دنده خود را انتخاب می کنید و سپس به آرامی کلاچ را رها می کنید در حالی که مقداری دریچه گاز به آن می دهید تا متوقف نشود. گیربکس مجموعه‌ای از دنده‌ها است که اندازه‌های متفاوتی دارند و این دنده‌های با اندازه‌های مختلف تعیین می‌کنند که با چه سرعتی می‌توانید حرکت کنید.

در موتورسیکلت همیشه باید با دنده اول استارت بزنید. استارت زدن با هر دنده بالاتر باعث از کار افتادن آن می شود و برای کلاچ مضر است. هنگامی که دور در دقیقه شما در دنده ۱ زیاد شد، کلاچ را به داخل می کشید، دنده دوم را تغییر می دهید و سپس به آرامی کلاچ را بیرون می آورید. این روند را برای همه دنده ها تکرار کنید.

کاربراتور و انژکتور سوخت

هیچ مقاله ای درباره نحوه عملکرد موتور سیکلت بدون داشتن درک درستی از نحوه راه اندازی موتورسیکلت در وهله اول کامل نیست. موتور سیکلت برای استارت زدن به سوخت، هوا و جرقه نیاز دارد. سوخت با یکی از دو روش وارد موتور می شود. اکثر موتورسیکلت های قدیمی از کاربراتور استفاده می کنند و اکثر موتورسیکلت های مدرن (۲۰۰۵ به بالا) دارای تزریق سوخت هستند.

یک کاربراتور سوخت خود را از مخزن سوخت از طریق یک یا دو شیلنگ کوچک تامین می کند. کاربراتور مقدار کمی سوخت را پرتاب می کند و هوا را به داخل محفظه احتراق موتور می راند. سوخت و هوا مخلوط می شوند و سپس شمع، سوخت/هوا را مشتعل می کند و به انفجار کوچکی در محفظه احتراق تبدیل می شود. احتراق، پیستون را به سمت پایین هل می دهد و میل لنگ را می چرخاند.

موتورسیکلت های تزریق سوخت در تمام شرایط دما قابل اعتمادتر هستند و راه اندازی آسان تر دارند. کاربراتورها وقتی واقعاً داغ یا خیلی سرد می شوند مشکل دارند، اما تزریق سوخت تحت تأثیر نوسانات دما قرار نمی گیرد، زیرا رایانه می تواند جریان سوخت را کنترل کند. موتورسیکلت های کاربراتوری کامپیوتری برای کنترل سوخت ندارند.

تزریق سوخت به سادگی به این معنی است که سوخت تحت فشار قرار می گیرد و با قدرت بیشتری به داخل محفظه احتراق می ریزد، در حالی که کاربراتورها برای کشیدن سوخت و هوا به قدرت مکش موتور وابسته هستند.

موتورسیکلت ها معمولا بین یک تا چهار سیلندر دارند. بنابراین این توالی احتراق می تواند ۴ بار متوالی خیلی سریع اتفاق بیفتد، بارها و بارها. بنابراین اگر کسی بگوید چهار سیلندر دارد به این معنی است که در موتور آنها ۴ محفظه احتراق و ۴ پیستون وجود دارد.

نحوه شروع کار با موتورسیکلت

همه موتورسیکلت ها یا استارت برقی یا کیک استارت هستند. یک موتور سیکلت استارت برقی دارای یک دکمه کوچک بر روی یکی از کنترل های دستی است که اجازه می دهد نیرو را به استارت بفرستد و موتور را بچرخاند و باعث روشن شدن آن شود. اما بسیاری از موتورسیکلت‌ های قدیمی‌ تر فقط شروع به کار دارند. این یک اهرم در سمت راست موتورسیکلت است که توسط میخ پای راست به هم متصل می شود.

یک کیک استارتر کمی تمرین می خواهد. موتورسیکلت را در حالت خنثی قرار دهید و روی دسته دنده تا انتها کلیک کنید و سپس نیم کلیک را بالا ببرید. اگر بتوانید موتور سیکلت را به راحتی به جلو و عقب بچرخانید، متوجه خواهید شد که موتورسیکلت در حالت خلاص است. موتورسیکلت را در حالی که در دنده است استارت نزنید. می تواند موتور سیکلت را به جلو بچرخاند و واژگون کند، من بارها دیده ام که مردم این کار را انجام می دهند.

برای موتورسیکلت های استارت برقی نیز، همیشه هنگام استارت زدن مطمئن شوید که در حالت خلاص هستید. وقتی دکمه استارت را می زنید، برخی از موتورسیکلت ها به سمت جلو حرکت می کنند و ممکن است با چیزی تصادف کنید. به دلایل ایمنی فقط مطمئن شوید که همیشه موتورسیکلت را در حالت خلاص روشن کنید.

نکته بعدی که باید در مورد آن یاد بگیرید این است که چگونه از حالت ایستاده شتاب بگیرید. هنگامی که موتور سیکلت راه اندازی شد و در حالت خنثی قرار گرفت، اهرم کلاچ را با دست چپ خود می کشید و یک بار دسته دنده را پایین می آورید. اگر درست متوجه شوید می توانید کلیک را احساس کنید.

هنگامی که در دنده یک قرار گرفت، به آرامی اهرم کلاچ را رها کرده و به آرامی دریچه گاز (دستگاه راست خود) را بچرخانید. کلمه کلیدی به آرامی است. زیاد به آن دریچه گاز ندهید وگرنه در خطر چرخیدن و از دست دادن کنترل هستید.

تعادل موتورسیکلت مانند دوچرخه است. بنابراین اگر دوچرخه سواری بلد نیستید، ابتدا باید دوچرخه سواری را یاد بگیرید تا به تکنیک های تعادل عادت کنید. همانطور که به آرامی شتاب می گیرید، هر دو پای خود را روی گیره های پا قرار دهید. پای راست شما ترمز عقب و دست راست ترمز جلو را کنترل می کند.

چیزهایی برای تمرین

ابتدا به آرامی حرکت کنید و فقط در دنده اول بمانید. یاد بگیرید که چگونه به درستی تعادل داشته باشید و چیزهایی مانند توقف و شروع، چرخش به چپ و راست، و استفاده از کنترل‌ های دستی مانند بوق و چراغ‌ های راهنما را تمرین کنید. قبل از اینکه سریعتر پیش بروید، ابتدا این موارد ساده را بیاموزید. در حین یادگیری نحوه استارت و توقف، مجبورید چندین بار (یا بارها) موتورسیکلت را متوقف کنید.

یک چیز بسیار مهم برای تمرین فرمان است. فرمان در موتور سیکلت دو برابر است. شما باید فرمان را مانند یک دوچرخه معمولی بچرخانید، اما همچنین باید وزن خود را به نوبت تکیه دهید.

تلاش برای صاف نگه داشتن بدن در حین چرخش خطرناک است و می تواند باعث از دست دادن تعادل و از بین رفتن شما شود. همیشه با موتور سیکلت خم شوید. عادت کردن به آن نیاز به تمرین دارد. یک پارکینگ خالی بزرگ در نزدیکی خانه خود پیدا کنید و چرخش و مانور را تمرین کنید.

چگونه ایمن ترمز کنیم؟

همانطور که قبلا ذکر شد دو ترمز در موتور سیکلت وجود دارد. پای راست شما ترمز عقب و دست راست ترمز جلو را کنترل می کند. هنگامی که می خواهید سرعت خود را کم کنید، بسیار مهم است که به هر دو ترمز فشار یکسانی وارد کنید. ترمز فقط با یکی یا دیگری خطرناک است و می تواند باعث تصادف شود.

ترمزگیری فقط با ترمز جلو می تواند باعث شود که از روی فرمان عبور کرده و کنترل خود را از دست بدهید در حالی که فقط ترمزگیری با ترمز عقب می تواند باعث سر خوردن لاستیک عقب و رفتن شما به پهلو شود.

اکثر موتورسیکلت های مدرن دارای ترمز دیسکی هستند. ترمزهای دیسکی معمولاً دایره‌ های فولادی یا سرامیکی هستند و وقتی اهرم ترمز را می‌ کشید، لنت کوچکی وجود دارد که در دو طرف آن دیسک فشرده می‌ شود و سرعت موتور سیکلت را کاهش می‌ دهد.

اکثر موتورسیکلت های قدیمی ترمزهای درام دارند. آنها به روشی مشابه کار می کنند، اما به جای فشار دادن روی یک دیسک، لنت ها را به سمت بالا و بیرون بر روی چرخ چرخان فشار می دهند. اینها چندان مؤثر نیستند.

پرسش های مرتبط

چرا موتور سیکلت من روشن نمی شود؟ رایج ترین دلایلی که موتور سیکلت استارت نمی خورد معمولا ساده است. مطمئن شوید که در حالت خلاص است، فیوزهای سوخته را بررسی کنید، مطمئن شوید که سوخت دارید و مطمئن شوید که کلید روشن است. در مقاله دلایل استارت نخوردن موتورسیکلت ما بیشتر ببینید.

استاتور موتور سیکلت چگونه کار می کند؟ استاتور یک سیم پیچ پیچیده از سیم است که یک آهنربا در حال چرخش در وسط آن قرار دارد. همانطور که آهنربا می چرخد، یک بار القایی مغناطیسی در سیم پیچ ایجاد می کند و این شارژ برای شارژ مجدد باتری و تغذیه سیستم های موتورسیکلت مانند چراغ ها و بوق ارسال می شود. برایاطلاعات بیشتر مقاله دیگر ما در مورد نحوه عملکرد استاتور را بخوانید.

persianmotorcycle
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *